پس از سال‌ها گلایه مردم و رانندگان از فرسودگی محور راسک ـ قصرقند، مسئولان از انعقاد قرارداد پروژه و فراهم شدن مقدمات آغاز عملیات بهسازی این مسیر خبر دادند؛ اقدامی که می‌تواند بخشی از مطالبات دیرینه مردم منطقه را محقق کند.

به گزارش پایگاه خبری « آوای مکران » در پی انتشار گزارش «عصرهامون»، درباره وضعیت نامناسب محور راسک – قصرقند و گلایه رانندگان و شهروندان از فرسودگی این مسیر، اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان به این مطالبه مردمی واکنش نشان داد. مدیر روابط عمومی این اداره کل با تشریح آخرین وضعیت پروژه، از تعیین پیمانکار، انعقاد قرارداد اجرای بخشی از محور و فراهم شدن مقدمات آغاز عملیات بهسازی خبر داد.

پرویز شاهکزهی پس از انتشار مطالبه و پیگیری درباره وضعیت جاده راسک – قصرقند در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: این محور یکی از مسیرهای مهم ارتباطی جنوب استان محسوب می‌شود که علاوه بر تردد روزانه شهروندان، بخشی از حمل‌ونقل مرتبط با کارخانه سیمان لاشار نیز از طریق آن انجام می‌شود.

وی افزود: بخشی از عملیات زیرسازی این مسیر در گذشته انجام شده و بخش دیگری نیز سال گذشته وارد فرایند مناقصه شد، اما به دلیل نبود متقاضی و برخی مشکلات اجرایی، روند انتخاب پیمانکار با تأخیر مواجه شد.

مدیر روابط‌عمومی اداره کل راهداری جنوب سیستان و بلوچستان ادامه داد: در نهایت پیمانکار پروژه مشخص شده و اجرای ادامه عملیات در قالب برنامه‌های عمرانی سال ۱۴۰۵ پیش‌بینی شده است.

شاهکزهی با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده برای بهسازی این محور گفت: در سال‌های اخیر بازدیدهای متعددی با حضور مسئولان استانی، مدیران مرتبط و نمایندگان مجلس از این مسیر انجام شده و موضوع بهسازی آن همواره در دستور کار قرار داشته است.

وی درباره زمان اجرای پروژه اظهار کرد: قرارداد اجرای ۳۰ کیلومتر از این محور با پیمانکار منعقد شده و در حال حاضر منتظر تأمین و ابلاغ پیش‌پرداخت از سوی سازمان مربوطه هستیم که به‌محض واریز اعتبار اولیه، عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.

 فرسودگی آسفالت، مشکل اصلی محور راسک – قصرقند
مدیر روابط‌عمومی اداره کل راهداری جنوب استان در تشریح وضعیت فعلی جاده تصریح کرد: مشکل اصلی این محور مربوط به فرسودگی آسفالت است؛ به‌گونه‌ای که عمر مفید روسازی در بخش‌هایی از مسیر به پایان رسیده و در اثر فرسایش، ناهمواری‌ها و اختلاف سطح‌هایی به‌صورت پلکانی در جاده ایجاد شده که موجب کاهش کیفیت تردد و نارضایتی رانندگان شده است.

شاهکزهی خاطرنشان کرد: باوجود این شرایط، هم‌اکنون اکیپ‌های راهداری شهرستان راسک در مسیر مستقر هستند و عملیات ترمیم، شانه‌سازی و رفع چند نقطه حادثه‌خیز را در این محور در دست اجرا دارند تا بخشی از مشکلات موجود تا زمان آغاز پروژه اصلی کاهش یابد.

وی تأکید کرد: با تأمین اعتبارات موردنیاز و آغاز عملیات اجرایی، روند بهسازی این محور با سرعت مناسب انجام شده و بخش مهمی از مطالبات مردم منطقه در این زمینه برطرف شود.

آنچه امروز در محور راسک – قصرقند مشاهده می‌شود، تنها فرسودگی یک جاده نیست؛ بلکه نمادی از مطالبه چندین‌ساله مردمی است که هر روز ناچارند با ناهمواری‌ها، دست‌اندازها و مشکلات این مسیر تردد کنند. درحالی‌که مسئولان از انعقاد قرارداد و فراهم‌شدن مقدمات اجرای پروژه بهسازی خبر می‌دهند، شهروندان و رانندگان امیدوارند این وعده‌ها هرچه سریع‌تر از مرحله کاغذ و اعتبار به مرحله اجرا و عمل برسد.

باتوجه‌به نقش مهم این محور در ارتباطات منطقه‌ای و جابه‌جایی مسافران و کالا، تسریع در تأمین اعتبارات و آغاز عملیات اجرایی می‌تواند علاوه بر افزایش ایمنی سفرها، بخشی از دغدغه‌های دیرینه مردم جنوب سیستان و بلوچستان را برطرف کند. اکنون نگاه مردم به آغاز عملیات بهسازی دوخته شده است؛ مطالبه‌ای که تحقق آن می‌تواند مسیر راسک – قصرقند را از نماد گلایه‌های مردمی به نمادی از پاسخگویی و توسعه زیرساختی در منطقه تبدیل کند.

انتهای خبر/